Passivitetens boja

Vi ärver så många mönster och beteenden från våra föräldrar. Ett som jag just nu återigen sitter fast i är min pappas passivitet. Jag skyller  på honom iallafall. Han fick sällan något gjort och allt tog så enormt lång tid. Det var mer eller mindre ett skämt i familjen om pappas oförmåga att komma till skott och jag har gång på gång sagt att jag vägrar hamna där själv. Ändå sitter jag nu framför min dator och känner det som om att jag är fastbunden fysiskt och själsligt. Utan tydliga målbilder, utan energi och vilja att göra det jag behöver.

Jag avskyr denna känsla av att inte komma loss, inte hitta energi att röra mig i den riktning som jag önskar, inte kunna följa mina drömmar. Det som växer mest är en förlamande frustration som gör fysiskt ont i min kropp. För att undvika den så har jag blivit expert på att avleda mig själv, med filmer, böcker, datorspel, choklad, ja vad som helst som gör att jag slipper möta frustrationen och passivitetens kärna (vad den nu består av).

Jag känner alla krav på mig som stenar på mina axlar och i mitt hjärta. Tjäna pengar, vara nyttig, prestera, vara den stora starka som löser andra personers problem. Detta låser mig i sin tur ännu mer.

Alla verktyg finns ju i mig. Mentala tekniker för att hitta mål, hitta mening och vägen dit. Vänner omkring mig som gärna hjälper mig, professionella coacher som gärna ställer upp mot betalning. Ja allt finns där och jag orkar knappt sträcka ut handen för att nå dem.

Men nu är det ett nytt nu. En ny möjlighet att bryta gamla mönster och kasta av mig arvet.

Det finns nu och nu och nu en möjlighet att göra det allra minsta att för att skapa ny energi, en ny morgon. Så om jag skulle följa några av mina egna råd?

  1. Att göra det som jag gör just nu. Göra mig själv medveten om det som stör mig. Acceptera frustrationen och börja formulera vad jag vill förändra.
  2. Slappna av. Meditera 10 minuter och bara andas. Jag väljer att se hur jag andas ut allt det som håller fast mig och hur jag andas in allt det jag önskar mig.
  3. Formulera 10 enkla mål, stort som smått, i närtid och i fjärrtid.
  4. Börja ta fram praktiska handlingsplaner för vad jag ska göra för att nå mina mål.
  5. Jag väljer att återuppta övningen att känna tacksamhet varje kväll för det jag har i mitt liv och att vakna varje morgon i målbilden av det jag vill uppnå.
  6. Slutligen väljer jag att fortsätta öva på att leva enkelt, lätt, med glädje och tillåta flödet finnas i mig.
Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *